Toen in 2022 door World Sailing de kiel- en roerconstructie inspectie verplicht gesteld werd voor zeiljachten die in dat jaar deel gingen nemen aan zeezeilwedstrijden onder de Offshore Special Regulations categorie 0, 1 en 2 en in 2023 ook onder categorie 3, ontstond er veel rumoer in de zeewedstrijdzeilwereld.
“Wat is dit nu weer voor onzin, we worden alléén maar op nog meer kosten gejaagd”
In 2025 staan er weer allerlei zeezeilwedstrijden op het programma waar de kiel- en roerconstructie inspectie voor is vereist.
Onder categorie 3: Dover Straight Race (Oostende-Ramsgate), Vuurschepenrace, Noordzeerace, Scheveningen 500 (Scheveningen – Roscoff), Bruine Bank Race, ……
Onder categorie 2: Fastnet Race, ……
Nu de inspectierapporten van 2022 en 2023 over hun houdbaarheidsdatum van 2 jaar na inspectie gaan of al zijn gegaan, willen wij graag onze inspectie ervaringen met u delen.
Wat kwamen we zoal tegen tijdens de inspecties?
Wij zijn geschrokken! Wat troffen we aan?
Kielen en kielconstructies:
- Zwabberende kielen.
- Scheuren in kielen (zowel in lood als in gietijzer).
- Scheurtjes rond de kielaanhechting in de gelcoat en/of plamuur.
- Deflectie van de romp bij zijdelings bewegen van de kiel.
- Beweging in het kielframe, spanten, wrangen en stringers.
- Scheurtjes en scheuren in spanten, wrangen, stringers en kielframes.
- Kielbouten die niet vast genoeg aangedraaid waren (aanhaalmoment), of zelfs met de hand los te draaien waren.
Dit troffen wij aan bij ca. 40% van de geïnspecteerde jachten. - Water lekkage langs de kielbouten de bilge in.
- (Roest)water vanuit de kielnaad en van onder de kielflens vandaan.
- (Roest)water vanuit de naad tussen de constructie van een samengestelde kiel.
- Verroeste kielbouten, onderlegplaten en kielframes.
Roeren en roerconstructies:
- Te losse stuurkabels, zelfs zo los dat ze van het kwadrant kunnen lopen.
- Scheurtjes en scheuren in het laminaat en los laminaat rond de lagers en hennegatskoker.
- Scheurtjes in het roerblad bij de roerkoning.
- Uitgelopen roerlagers.
- Zeer natte roerbladen waardoor het schuim in het roerblad was aangetast en het roerblad haar stijfheid en sterkte heeft verloren.
Het is een uitgemaakte zaak dat de kiel- en roerconstructie inspecties van nut zijn voor de veiligheid van zeiljachten en hun bemanningen tijdens zeezeilwedstrijden. Uit omringende landen komen dezelfde geluiden.
Verplichte Kiel- en Roerconstructie inspectie voor Monohulls [Mo]
Onder de vigerende World Sailing Offshore Special Regulations Appendix L, moeten zeiljachten die mee gaan doen aan een zeezeilwedstrijd onder categorie 0, 1 en 2, door een “Qualified Person” * geïnspecteerd worden. Het inspectierapport heeft een geldigheid van 2 jaar. Als er een grondberoering is geweest, is er de plicht om de inspectie opnieuw uit te laten voeren door een “Qualified Person”.
Voor zeezeilwedstrijden onder categorie 3 met of zonder reddingvlot, mogen zeiljachten geïnspecteerd worden door de eigenaar of een door de eigenaar aangewezen persoon. Het inspectierapport heeft een geldigheid van 2 jaar. Als er een grondberoering is geweest, is er de plicht om de Kiel- en roerconstructie inspectie opnieuw uit te laten voeren maar nu door een “Qualified Person”.
* Who is a “Qualified Person” to conduct this inspection (FAQ World Sailing)?
Inspectors could be marine surveyors, naval architects or engineers, or shipyard mechanics with a minimum of 5 years’ experience working on yacht mechanical systems or composite materials. The Owner or persons directly employed by the Owner is not considered suitable.
OFFSHORE SPECIAL REGULATIONS JANUARY 2024 – DECEMBER 2025
SECTION 3 – STRUCTURAL FEATURES, STABILITY, FIXED EQUIPMENT

Wat nu te doen?
Als uw zeiljacht nu nog op de kant staat, of als uw schip na de winterwedstrijden de kant op gaat, maak dan snel een afspraak met de werf of vereniging, met de melding dat er wat meer tijd nodig is om het schip een tijdje in de kraan te laten hangen om de kiel- en roer-constructie inspectie uit te kunnen voeren of uit te laten voeren.
Maak bijtijds een afspraak met een “Qualified Person” als de inspectie is voor zeil-wedstrijden onder categorie 0, 1 en 2, of als u zelf de inspectie niet zelf wilt uitvoeren voor categorie 3. Om de kosten te drukken is het aan te raden om meer schepen op een dag te kunnen inspecteren op één locatie of in dezelfde regio.
Triple A Yachting voert zowel Kiel- en Roerconstructie inspecties uit en als daar aanleiding toe is kielboutinspecties met ultrasoon apparatuur (Niet Destructief Onderzoek) om verschijnselen van metaalmoeheid en of vormen van corrosie, zoals spleet- of putcorrosie te detecteren. Ook kunnen wij het juiste aanhaalmoment voor de kielbouten berekenen en de kielbouten op dit aanhaalmoment zetten.
Als u er niet uitkomt of vragen heeft, dan staan wij u graag met raad en daad bij.
Bel: 06 – 514 024 41
E-mail: vincent@aaa-yachting.nl