Er zijn meerdere redenen om een kielboutinspectie uit te laten voeren bij zeiljachten. Niet alleen visueel, maar juist ook met ultrasone apparatuur.


Enkele van de belangrijkste redenen:

  1. Onbekende historie van het zeiljacht.
  2. Vermoeden van verborgen of verzwegen gebreken bij aankoop.
  3. Beweging tussen de kiel en de romp.
  4. Vervorming van de romp als gevolg van kielbeweging.
  5. Schade veroorzaakt door grondberoering, stranding of aanvaring.
  6. Roestvorming langs de kielnaad, op de kielbouten en/of moeren.
  7. Waterophoping tussen de kiel en de romp.
  8. Leksporen bij de kielbouten in de bilge.

Met behulp van de meest recente generatie ultrasoon apparatuur voor Niet-Destructief Onderzoek (NDO) van kielbouten, voeren we gedetailleerde inspecties uit. We richten ons daarbij op het opsporen van scheurvorming in het materiaal, wat meestal dwars op de schroefdraad voorkomt; symptomen van metaalmoeheid, die zich uiten in veranderingen van de kristalstructuur; en diverse vormen van corrosie, zoals spleet- en putcorrosie. Deze vormen van corrosie ontstaan door water dat ingesloten is tussen de kielbout en de romp.

Niet alleen NDO van de kielbouten wordt uitgevoerd, maar ook wordt er goed gekeken naar de kielconstructie binnen in het schip en als het schip uit het water is wordt de kielconstructie ook vanaf de buitenzijde beoordeeld.

Tijdens het varen ondergaan de kielbouten constant veranderende krachten. Bijvoorbeeld, tijdens het zeilen aan de wind worden de kielbouten aan de lijzijde licht ingedrukt (gestuikt) en aan de loefzijde uitgerekt. De mate van stuiken en rekken is afhankelijk van factoren zoals hellingshoek, golfhoogte, zeilvoering en kielconfiguratie. Manoeuvres zoals overstag gaan, van een hoge golf afvallen, uit het roer lopen en gijpen, evenals het liggen achter het anker in golfslag, veroorzaken variërende belastingen. Hoewel de mate van strekken en stuiken slechts honderdsten van millimeters bedraagt, kan langdurige belasting leiden tot metaalmoeheid.

Metaalmoeheid kan ook ontstaan door het buigen van kielbouten, vooral wanneer deze niet met het juiste aanhaalmoment zijn vastgezet. Een te losse kiel kan bij het zeilen naar lij hellen en beweegt bij iedere beweging van het schip. Deze metaalmoeheid kan minuscule scheurvorming veroorzaken, wat uiteindelijk tot breuk kan leiden. Dit proces versnelt bij aan de grond lopen of nog erger, bij stranden op een strekdam of rotsen.

Corrosie treedt op wanneer water van buitenaf tussen de kiel en de romp, of langs de kielbouten vanuit de bilge, binnendringt. We onderscheiden twee vormen van corrosie: spleetcorrosie, die insnoering van de kielbout veroorzaakt waardoor deze steeds smaller wordt – soms rondom, soms aan één zijde. Dit is een langzaam proces. Putcorrosie daarentegen veroorzaakt kraters in het oppervlak van de kielbouten, wat kan leiden tot scheurvorming. Deze vorm van corrosie verloopt sneller en is afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal van de kielbouten, en of er in zoet- of zoutwater wordt gevaren.

Tijdens de ultrasone meting kunnen we de ernst van veranderingen in de kristalstructuur, scheurvorming en corrosie beoordelen. Dit doen we door vergelijking met proefstukken die verschillende bewerkingen hebben ondergaan, zoals overbuigen, overstrekken, voorzien van kerven, en die getoetst zijn aan Internationale Standaarden. Hierdoor zijn er ijkcurves ontwikkeld die de minimale meetbare afwijkingen weergeven. Bij het detecteren van een indicatie (vakjargon) wordt deze beoordeeld aan de hand van deze ijklijnen. Vervolgens bepalen we of de betreffende kielbout(en) gevolgd moeten worden, bijvoorbeeld door na twee of vijf jaar opnieuw te meten, of dat reparatie of vervanging nodig is. Het is belangrijk te benadrukken dat dit aanbevelingen zijn aan de eigenaar of opdrachtgever.

Triple A Yachting kan advies en/of begeleiding bieden voor de reparatie van de kielconstructie en of vervanging van kielbouten.

Een kielboutinspectie kan uitgevoerd worden terwijl het schip in het water ligt, op voorwaarde dat de kielbouten van bovenaf toegankelijk zijn.
 Essentieel hierbij is dat het bovenoppervlak van de kielbouten vrij is van laminaat, coating, roest, krassen, bramen en butsen.

Wanneer het schip op de kant staat, biedt dit ons de mogelijkheid om ook de romp en kielaanhechting te beoordelen. Deze inspectie gebeurt visueel en door middel van het kloppen met een kunststof hamer. Indien nodig, kan onze ultrasoon apparatuur ingezet worden om delaminatie of scheurvorming in het kunststoflaminaat op te sporen.

Om vooraf te kunnen bepalen of een inspectie uitvoerbaar is, zijn goede foto’s van de bovenkant van de kielbouten noodzakelijk. Daarnaast is het essentieel vooraf over informatie te beschikken betreffend: materiaal van de kiel (lood of gietijzer), het type schip en het bouwjaar. Ook is van belang of het schip nog standaard is of dat er aanpassingen zijn gedaan aan de kiel of kielconstructie.

De kosten voor een kielbout inspectie kunnen wij op basis van onze ervaring van tevoren al gedeeltelijk inschatten.

Vaste kosten: het starttarief dat de volgende kosten dekt:

  • voorbereiding
  • afschrijving en onderhoud van onze apparatuur
  • opstellen van het inspectierapport

Variabele kosten:

  • kosten van verbruiksmaterialen
  • bedrag per te inspecteren kielbout
  • verwijderen van interieuronderdelen (tafel, watertanks, vloerdelen)
  • bereikbaar maken van de kielbouten (evt. laminaat verwijderen)
  • geschikt maken van oppervlak van de kielbouten voor meting
  • reiskosten *

Op basis van een volledig ingevuld aanvraagformulier en voorzien van duidelijke foto’s ontvangt u van ons een offerte.
Bij nadere vragen wordt contact met u opgenomen.

* Als meerdere schepen in dezelfde haven of regio geïnspecteerd kunnen worden de reiskosten verdeeld.

Ontstaan van Triple A Yachting

“Capella” van Frans Maas en de l'Esprit
De “Capella” van Frans Maas en de l’Esprit van Vincent

Triple A Yachting is ontstaan nadat in 2017 “Capella” van Frans Maas voor de kust van Oostende kapseisde, doordat de kiel onder het schip vandaan brak. Frans Maas (geduchte tegenstander op het wedstrijdwater en zeilvriend) en twee van zijn bemanningsleden kwamen om.

Vele rapporten over dit soort rampen werden bestudeerd en er werd gezocht naar een mogelijkheid om dergelijke ongevallen te kunnen voorkomen. De keuze viel op niet-destructief onderzoek, met behulp van ultrasoon apparatuur, waar zowel kielbouten, kielconstructies, lassen en omliggend laminaat, mee kunnen worden beoordeeld.

Een opleiding, tot gediplomeerd NDO Ultrasonist Niveau 2, werd in 2020 gevolgd bij Applus+ RTD in Rotterdam. De opleiding omvat het onderzoek naar indicaties (afwijkingen) in metalen en legeringen van metalen van: giet- en smeedstukken (zoals draadeinden en bouten), gewalste plaat, lassen, afname van wanddikte door erosie of corrosie.

Van het één kwam het ander, het vinden van één of meerdere slechte of zelfs gebroken kielbouten en of een afwijking in het kielframe of de kielconstructie leidde tot het adviseren en begeleiden van benodigde reparaties.

Na talrijke inspecties op een verscheidenheid aan zeiljachten, blijkt dat bij ongeveer 10% van de inspecties indicaties van scheurvorming en/of corrosie wordt geconstateerd.

Daarnaast kwam ook de vraag naar Kiel- en Roerconstructie-inspectie (volgens World Sailing Offshore Special Regulations Appendix L.) naar voren. Triple A Yachting kan deze inspecties verzorgen, inclusief een geldig rapport.

De toekomst

Voor de nabije toekomst staat uitbreiding van de dienstverlening op het programma:

De ultrasoon apparatuur leent zich ook prima voor het onderzoek naar scheurvorming in en delaminatie van vezelversterkte kunststof constructies (carbon, dynema, kevlar en glasvezel in polyester-, vinylester- of epoxyhars).
Een nog te ontginnen terrein is onderzoek naar scheurvorming en rot in de rondhouten zoals gebruikt in de zeilchartervaart.

Vincent

NED700 Panerai British Classic Week 2015
NED700 Panerai British Classic Week 2015. Copyright Ingrid Abery www.IngridAbery.com

Vincent de Vries, (1961) heeft zijn oorspronkelijke opleiding genoten aan de gerenommeerde Hogere school voor de Scheepswerktuigkundigen (Hogere Zeevaartschool) in Rotterdam.
 Na een periode van actieve zeevaart bij Nedlloyd, heeft hij zijn koers verlegd naar een boeiende carrière als technisch specialist bij een vooraanstaande leverancier voor de internationale zeescheepvaart. In eerste instantie begonnen als service engineer, klom hij al snel op tot de functie van productmanager, waarin hij zich richtte op geautomatiseerde waterbehandelings- en brandstofbehandelingsapparatuur aan boord van zeeschepen.

Met zijn veelzijdige, polytechnische achtergrond, rijke ervaring op zee en diepgaande kennis van zowel water- als brandstofbehandeling, besloot Vincent om het bedrijf Aquality op te richten.
 Na twee decennia van succesvol ondernemerschap, werd Aquality verkocht.

Zodoende kwam tijd vrij om terug te gaan naar zijn oorspronkelijke vak en zich volledig te kunnen wijden aan technisch georiënteerd werk voor de scheepvaart, (mega)jachtbouw en chemische industrie.
 Hierbij verschoof de focus naar specialistisch werk, innovatief onderzoek en ontwikkeling, zonder de remming van tijdrovende managementtaken.

In zijn vrije tijd is Vincent een gepassioneerd wedstrijdzeiler op zeewaardige jachten. Ook is hij betrokken bij reparaties en optimalisering van zeiljachten, zowel op technisch als op zeiltechnisch gebied.
 Daarmee is, wat ooit begon als liefhebberij, uitgegroeid tot een integraal onderdeel van zijn professionele leven.

Triple A Yachting

Contact

Triple A Yachting
Rotterdamsekaai 13
4331 GM Middelburg

T: +31 (0)6 514 024 41
E: vincent@aaa-yachting.nl

Op al onze overeenkomsten zijn de algemene voorwaarden van het HISWA van toepassing.

Bedrijfsgegevens

Triple A Yachting is een handelsnaam van Triple A Naval & Industry B.V.

KvK : 57456550
BTW: NL852588070B01
IBAN: NL96RABO0119683911

5.0
Gebaseerd op 13 beoordelingen
powered by Google
js_loader